
René Franz Henschel
20. maj 2025
Hvornår har man fortabt retten til at kræve en glemt bod betalt eller en forkert opkrævet prisregulering tilbagebetalt?
Kontraktparter er ofte usikre på, om et krav på betaling af en glemt bod, en glemt prisregulering eller tilbagebetaling af en forkert opkrævet prisregulering kan gå tabt på grund af passivitet.
Krav efter kontrakt forældes som hovedregel efter 3 år, jf. Forældelseslovens § 3, stk. 1. Dette indebærer, at hvis en kontraktpart fremsætter et krav mod den anden, som baserer sig på et krav der opstod for mere end 3 år siden, er kravet som udgangspunkt tabt – uanset om den anden part er i god eller ond tro.
Hvis en part giver den anden part det indtryk, at man har opgivet et bestemt krav, kan kravet dog fortabes før de 3 år. Dette blev fastslået i en dom fra Østre Landsret i 2021 (U.2021.1698.Ø). Det kan f.eks. vedrøre situationer, hvor en part regulerer sine priser med en højere sats end den oprindelige kontrakt giver mulighed for at kræve, og som den anden part ikke protesterer imod. I sagen protesterede den anden part først efter 20 måneder – hvilket i det konkrete tilfælde var for sent. Tidligere indsigelse – gerne inden for 6-12 måneder for at være sikker – vil dog kunne bevare retten i henhold til den oprindelige kontrakt.
Tilsvarende regler gælder, hvis en part har betalt for meget i henhold til en kontrakt, i den tro at man er forpligtet hertil (kaldet condictio indebiti), og nu kræver tilbagebetaling. Her kan man efter omstændighederne rette et krav om tilbagesøgning. Ligeledes kan den part, der bliver mødt med et krav om efterbetaling, fordi den anden part opdager at man har betalt for lidt, efter omstændighederne kræve det for lidt erlagte efterbetalt. I disse tilfælde handler det dog bl.a. om hvem, der har lavet fejl, hvor stort beløbet er, hvor hurtigt der bliver reageret, og om man er i god eller ond tro. Det er generelt altid en god idé at reagere inden for 6-12 måneder.
På vores kursus ”Grundlæggende kontraktret” går vi som noget nyt nærmere ind i denne problematik, og hvad man kan gøre for at undgå det – herunder ved at have de korrekte klausuler i kontrakterne, og styre kontrakterne og kommunikation korrekt i driftsfasen.
Her kan du læse om kurset Grundlæggende kontraktret