
Britt Torp Pedersen
1. okt. 2023
NSCCM har undersøgt hvordan offentlige organisationer og private virksomheder bedst tiltrækker og fastholder dygtige contract managers.
Vi har samlet 10 vigtige punkter, som bør være i fokus for enhver ledelse og CM organisation.
WorldCC har haft fokus på rekruttering og fastholdelse af Contract Managers i deres seneste ”Benchmark Reports”, og i 2023 fulgte NSCCM op på emnet i en større dansk spørgeskemaundersøgelse, der inkluderede vores Netværksmedlemmer, tilmeldte til Nyhedsbrevet og LinkedIn-følgere. Emnet blev også taget op i vores Netværk for Contract Managers, hvor Lars Kjærulf, Director Randstad Inhouse Services, der har speciale i rekruttering og fastholdelse, holdt et indsigtsfuldt oplæg.
Nedenfor kan du se de 10 punkter, som bør være i fokus for enhver ledelse og Contract Management organisation, der ønsker at tiltrække og fastholde de nødvendige ressourcer.
Top 10 for at rekruttere og fastholde dygtige contract managers:
1. Ledelse, mandat og budget: Har CM-funktionen en tydelig og klar ledelse, og har vedkommende fået det nødvendige mandat og et tilstrækkeligt budget?
2. Er der opstillet klare mål for CM-funktionen, med nøgleindikatorer for god performance, en vision, mission og strategi samt regler for afrapportering til relevante interessenter og ledelse?
3. Er roller og ansvar for contract managers, forretningsområder, legal mv. klart definerede og foretages der de nødvendige justeringer undervejs?
4. Har CM-funktionen de nødvendige redskaber til at skabe effektiv kontraktstyring, herunder de nødvendige software-systemer (Contract Life-cycle Management Software etc.)?
5. Forstår organisationen, hvilken rolle og funktion den har i forbindelse med kontraktstyring, og er der effektiv kommunikation og koordination mellem de forskellige organisationsområder i det daglige?
6. Forstår og anerkender medarbejdere og ledelse hvad contract management er (mindset og kultur), og det arbejde, contract managers derfor nødvendigvis skal udføre?
7. Understøtter organisationskulturen åbent og konstruktivt samarbejde, informationsudveksling og teamwork omkring kontrakter?
8. Er alle relevante parter i organisationen motiverede til at forbedre samarbejdet omkring kontrakter, og sker det i en ”no-blame culture” med fokus på kvalitetsforbedring og udvikling?
9. Har medarbejdere og contract managers adgang til information om og uddannelse i contract management, herunder et ”single point of contact” (f.eks. en person eller en side på intranet) de kan kontakte, hvis de er i tvivl om noget?
10. Har contract managers en coach eller en mentor de kan sparre med, en ledelse som bakker dem op, en tydelig karrierevej med mulighed for avancement og uddannelse samt (mindst) markedskonforme løn- og ansættelsesvilkår?
Hvis for mange af de ovenstående punkter ikke er opfyldt, ses en tydelig tendens til, at organisationer ikke kan rekruttere og fastholde dygtige contract managers - og hermed forringes chancen for at nå de ønskede værdier og mål i kontrakterne.
Litteraturhenvisninger:
WorldCC, Benchmarking reports fra 2021 og 2023
Garrett & Rendon: Contract Management. Organizational Assessment Tool, 2005
Er du interesseret i at læse mere om Contract management, kan vi anbefale vores artikel: Hvad er Contract Management?